Over wonen, stylen, decoreren, fotograferen, kringlopen en zelf maken

Pagina's

woensdag 31 augustus 2011

Over zakdoeken en zo


Het lied van den zakdoek





In onze prille jeugd dan heet
het vaak uit moeders mond,
Wel kindlief, weet je wel, dat ik
een zakdoek slingren vond?
Wees voortaan netter op je kleeren,
vroeg moet een meisje orde leeren.
Een goedgevulde linnenkast
is wat een Hollandsh meisje past.
Komaan doe moeder geen verdriet!
Vergeet op school je zakdoek niet
Mijn kind, vergeet je zakdoek niet!





En soms op school, als nu en dan
een predikatie kwam
Van Mademoiselle lang niet malsch,
Die ' k heel niet graag vernam,
omdat het haar wat scheen te ontrijven
dat ik eens praatte onder 't schrijven
Dan pruilde ik achter mijnen doek,
toch raakte ik geen traantjes zoek.
Maar tot mijn schande zij 't gezegd,
mijn plan was netjes overlegd.
Wanneer men u aldus bespiedt,
vergeet vooral uw zakdoek niet.





De jaren vlieden als een droom,
en voor ik 't zelve weet
Is 't kinderleven rasch voorbij,
zoodat ik bakvisch heet.
Mama laat zich voor 't eerst verlokken
tot het verlengen van mijn rokken,
ik vind mijzelve vol gewicht,
ja zet een deftig strak gezicht,
als twee beleefde jongelui
Mij zwierig groeten, wat een ui!
Opdat men toch mijn blos niet ziet
vergeet ik ook nu mijn zakdoek niet.




 Geeft grootmama haar jaarlijksch feest,
een glansrijk tusschenbal,
dan zeg ik tot mijn zielsvriendin
Als ik maar dansen zal.
't Is heerlijk vlug daarheen te zweven,
waar is opeens mijn angst gebleven?
Wordt, ach, mijn zakdoek soms de buit,
van eenen walser-loozen guit,
zoo roept hij vroolijk keer op keer:
Juffrouw uw zakdoek komt niet weer
Maar lachend zei ik: Brave Piet,
vergeet vooral mijn zakdoek niet.



 En zit ik droef aan 't ziekbed neer
Van liefste moeder mijn
Dan is mijn vreugdelach verstomd
Door leed en ziellepijn.
Dan zit ik biddend neergebogen,
en druk mijn zakdoek voor de ogen
Mijn zakdoek die in vreugd en leed
Steeds d' oorzaak van mijn tranen weet.
O moeder ga niet van mij heen,
O laat uw kind toch niet alleen!
Zoo snikkend in mijn groot verdriet
vergeet ik dan mijn zakdoek niet.



 En nu tot slot nog een bedrijf
waarin mijn zakdoek speelt,
Waarin het koeltje zacht en teer
Mijn moeders lokken streelt.
Wij beiden zitten onder 't loover
van 't groenend woud in zongetoover
Mijn moeder peinst in stil geluk,
terwijl ik blij haar handen druk.
En lang nog zitten wij bijeen,
veel zoete uurtjes snellen heen.
En als een traan ons oog ontvliedt,
Vergeten w' onze zakdoek niet.



Fijne dag,
Makkie

PS de foto's van de fotoshoot van gisteren zijn voor het novembernummer. Ze zijn echt erg mooi geworden. Ik kan er natuurlijk nog niets van laten zien maar het heeft alles met de slaapkamer te maken.

20 opmerkingen:

  1. wat een mooie zakdoeken,en jammer dat ik het november nummer niet kan lezen,ik heb een proefabbonement gehad op de eva, erg mooi blad,maar ik vind het te duur voor ons om een abbonement er op te nemen,erg jammer.

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk ernaar uit, het November nummer :)Mooie zakdoekjes, maar voor mij alleen voor de sier. Vind het ZO vies hihi om ze echt te gebruiken....eeewwww!!:D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi al die zakdoeken en het verhaal erbij. Zat toevallig deze week aan de mijne te denken, die ik op school heb gemaakt en momenteel kom ik hem nooit tegen. Zou ik hem verloren hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie zakdoeken!:D Tegenwoordig zijn ze altijd van papier:P

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje Marjan,

    Wat een mooie zakdoeken! Doe er mij maar een serie van. Ik weet er wel wat leuks van te maken!!

    Lijkt me leuk om zoiets op te hangen voor zo'n fotosessie!!

    Liefs Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig gedicht en de zakdoekjes daar ben ik helemaal weg van met die oude knijpers.

    Prachtig!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een post om bij weg te dromen ... een nostalgisch gedicht, schitterende oude knijpers én prachtige foto's! liefs, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtige zakdoek fotos én een lied dat ik nog niet ken... hoort er ook een wijs bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi zo die zakdoeken opgehangen mooie foto s.
    Waar heb je de wasknijpers eigenlijk vandaan?

    Gr Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zelfs jouw waslijn is nog decoratief.... Daar kan geen mens tegenop ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dit zijn echt pronkjes van zakdoeken.
    echt genieten om ze zo vrolijk te zien wapperen aan de lijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig gedicht Makkie. En die zakdoeken....zo maken ze ze tegenwoordig niet meer volgens mij.
    Fijne week verder,
    groetjes van Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Enig die post van jou, prachtige gedichten...Nicole*

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig lied/verhaal en nog prachtigere foto's!
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. prachtig, wat een mooi gedicht. Dank je we voor het plaatsen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Waar haal je het vandaan?? Mooi gedicht en dan die foto's erbij, geweldige combinatie!

    Groetjes, Jolanda (Rozet)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Super gedicht.
    Prachtig al die zakdoeken op een rij.
    Er zitten hele mooie exemplaren bij.
    Groetjes Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hey die knijpers verkoop ik ook en wat een prachtige zakdoeken, helemaal mooi om aan elkaar te naaien en voor je raam te hangen. hihi prachtige foto's. groetjes Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooi gedicht. En die zakdoeken op de lijn geven mij een herinnering aan vroeger.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige knijpers en de zakdoekjes vind ik helemaal geweldig; kortom... echte genietfoto's! Nu ga ik je vorige posten bijlezen, want volgens mij heb ik in de vakantie heel veel leuke en creatieve dingen gemist ;)

    Fijne dag! Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen

Ik waardeer je berichtje enorm!